Mobiel bezoek van Facebook campagnes overstijgt desktop

18 JUNI 2014, ROTTERDAM
Samenvatting
Het verkeer naar Facebook campagnes via mobiele apparaten ligt op gemiddeld 65% in 2014 ten opzichte van 34% in 2013. Dit blijkt uit onderzoek van Burst onder 150 Facebook campagnes in Nederland. Het aandeel mobiel stijgt maandelijks, in sommige campagnes met uitschieters tot wel 89%.

Mobiel versus tablet
Uit het onderzoek blijkt tevens dat ruim 72% van dit mobiele verkeer met een telefoon is. Slechts 28% gaat via een tablet.

Optimalisatie campagnes voor mobiel gebruik blijft achter
Steeds meer campagnes zijn te gebruiken op mobiel, bijvoorbeeld door minder gebruik van Flash. Echter, het merendeel van de campagnes is niet geoptimaliseerd voor mobiel. Dit betekent dat in de meeste gevallen een 1-op-1 doorvertaling van de desktopversie van de campagne via mobiel ingezet wordt. Dit komt de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede.

Toekomst
De verwachting is dat het percentage mobiele bezoekers bij Facebook campagnes alleen maar zal toenemen. Dit vraagt om een ander type campagne, waarbij rekening gehouden wordt met een tragere internetverbinding en minder schermruimte. Maar met name een korte spanningsboog van de consument, gezien het vluchtige karakter van het device.

In lijn met trend Facebook
De trend van toenemend mobiel verkeer ligt volledig in lijn met de ontwikkeling die Facebook doormaakt. Steeds meer gebruikers gebruiken Facebook op hun mobiel. Uit de cijfers van het eerste kwartaal van 2014 bleek dat er begin 2014 ruim 1 miljard maandelijkse actieve mobiele gebruikers zijn en een steeds groter deel daarvan gebruikt Facebook alleen middels een mobiel apparaat.

Burst
De data van dit onderzoek is afkomstig van Burst (Facebook Preferred Marketing Developer (www.facebook.com/pmd)).

Citaten
"Wie anno 2014 niet zijn campagne mobile-first opzet laat een groot deel van de gebruikers in de kou staan en gooit daarmee geld weg." Jop Bröcker managing partner Burst